- Klára a Lucie
Recenze pana Karla!

Díky deštivé sobotě a neděli jsem přelouskal tu 612 stránkovou bichli a nahlédl do pro mě ne tak známého oboru. Bylo to čtivé a zajímavé, jinak bych to nedal. Pro čtenáře mimo obor IT je důležitý přiložený slovníček pojmů , bez toho bych mnohému nerozuměl . Stejně si ale budu muset ještě některé pojmy, které zpovídaní autoři běžně používají , dohledat. S doslovem Šimona Mastného se ztotožňuji , stejně jako s 10 tipy pro budování úspěšného byznysu.
Přidal bych k nim několik poznámek:
1. Rozhovory ze stěžejními osobnostmi internetové reklamy jsou odrazem konkrétní doby - etapy vývoje tohoto IT oboru v podmínkách ČR. V kontextu evropského a světového vývoje a dané etapy vývoje IT technologií. Jako takové jsou cenným autentickým historickým dokumentem . Zachycují historii oboru internetové reklamy a příbuzných oborů. Co by za takové dílo daly jiné obory českého podnikání. Neznám obdobnou publikaci. Před autorkami smekám.
2. Dobře autorkami strukturované a kladené otázky vedou k autentickým výpovědím zpovídaných a výsledkem je kniha jako bohatý zdroj praktických zkušeností, které se dají dobře zobecnit a zpracovat do praktických návodů pro účastníky vzdělávacích akcí - protože přečíst celou publikaci je hodně náročné a při vzdělávání stejně lektorům nezbyde nic jiného, než poznatky zobecnit a konkrétními příklady z knihy pak následně výklad doplnit.
Některá ! zobecnění vyplývající pro mne z rozhovorů.
1. Digitální agentura má stejně jako firmy v jiných oborech svůj životní cyklus od zrodu až po zánik - štěpení - prodej . Vývoj struktury a počtu firem je velmi dynamický . Firmy velmi rychle vznikají a zanikají, fúzují a štěpí se a mění svá zaměření . Přizpůsobivost a rychlá reakce - to je zákon úspěchu a přežití .V každé etapě vývoje firem lze vysledovat obecné rysy popsané v literatuře o managementu. V IT oborech je však vývoj rychlejší, dynamičtější a podřízený rychlému vývoji technologií a trhu zákazníků a vystavený velké konkurenci včetně mezinárodní. Jedná se o produkty s vysokou přidanou hodnotou, základním "výrobním " faktorem jsou lidé a jejich znalosti, dovednosti a kreativita a jejich vybavenost kvalitním a výkonným HW a SW . Díky charakteru služby je produkt dokonale internacionalizován - znalost jazyků a mezinárodního prostředí, stejně jako potřeb zahraničních zákazníků je podstatnou dovedností, stejně jako dovednost správného a účinného dialogu se zákazníkem. Typická je také velká fluktuace klíčových lidí a jejich snaha zakládat vlastní firmy. To je třeba stále mít na mysli při tvorbě motivačních systémů.,ale také při uzavírání smluv se zaměstnanci . ( Zákaz konkurence, ochrana know how). Neustálé vzdělávání je nutností.
2. Ve většině firem se významněji než v jiných oborech odráží charakterové a morální vlastnosti jejich zakladatelů a topmanažerů. Je to dáno velikostí firem, způsobem vzniku firem a rozvoje a také etapou vývoje IT, který je v rozhovorech zachycen a samozřejmě tím, jaký typ lidí do oboru vstupuje. Zajímavé také je, jak se s věkem a měnící se životní situací mění názor zakladatelů, vlastníků a TOP manažerů na vlastní firmu, metody řízení, smysl, podnikání atd. Tyto změny motivů, vlastností a názorů klíčových osobností firem mají často zásadní dopad na firmy jako takové a na jejich podobu,vývoj a osud. Typická je linka - začátek podnikání již na VŠ - vše pro firmu- snaha o odlišení-veškerý čas pro firmu- časté společné aktivity -snaha vše řešit a ovlivňovat - až po poznání nutného správného výběru spolupracovníků-delegování - potřebu dobré personální politiky- poznání potřeby vyrovnaného životního stylu ( práce, rodina,koníčky, zdraví ). Obor je charakterizován také nízkým průměrným věkem lidí v těchto firmách. 40 tníci už jsou kmety v oboru. To vše se přenáší i do firemní kultury a mění požadavky na podřízené.
Tolik ve stručnosti.
Děkuji za možnost se s knihou seznámit. Obohatilo mne to.
Karel Krenk , člen představenstva ČKD Kutná Hora, a.s. , personalista a jednatel firem v oblasti personálních a účetních služeb.